Lapsuudenkodin autotallista se alkoi. Nimittäin Kim Väilän kiinnostus autoihin. Tai itse asiassa ensimmäiset askeleet autojen maailmaan olivat tulleet jo pikkuautojen kanssa hiekkalaatikolla. Kun Kimin isä huolsi perheen ja tuttujen autoja omassa tallissaan, poika seurasi vierestä ja yritti auttaa sen minkä pystyi. Kim oppi paljon pelkästään katsomalla ja toistamalla sitä, mitä isä teki. Uravalinta ei ollut kuitenkaan välttämättä vielä pojan mielessä, vaikka merkit olivat selviä.

Koulussa Kim menestyi käsityötunneilla. Niissä arvosanat olivat kerta toisensa jälkeen erinomaisia. Ennen mopokortti-ikää hän oli viettänyt paljon aikaa isänsä autotallissa, mistä oli tarttunut mukaan runsaasti tietotaitoa. Teini-iässä mopoiluharrastus laajeni mopojen rakenteluun ja tuunaamiseen. Ajokortin saaminen poltteli jo mielessä.
”Kovasti halusin oppia ajamaan ja kokeilemaan, miten auto käyttäytyy.”
Opiskeluvalinta oli selvänä mielessä. Ammattikoulussa Kim pääsi unelmahommaansa, rassaamaan autoja. Työharjoittelut avasivat tien korjaamomaailmaan ja itsenäiseen tekemiseen.

Vuokratallista isompaan halliin

Päästyään armeijan leivistä siviiliin Kim työskenteli jonkin aikaa autokorjaamon palveluksessa. Työaika autojen parissa ei kuitenkaan riittänyt.

”Kun teki mieli myös harrastaa autoja, tuli vuokrattua autotalli, jossa oli iso nosturi ja työkaluja.”


Pian Kimille kävi selväksi, että myös kaverit haluavat korjauttaa autojaan. Niinpä talliin ajoi kerta toisensa jälkeen kavereiden kiesejä huollettaviksi. Kun kaverit olivat tyytyväisiä, he puhuivat hyvää eteenpäin ja hiljalleen tieto alkoi kiiriä laajemmalle. Kim teki kuitenkin edelleen palkkatöitä korjaamossa. Illat ja viikonloput kuluivat vuokratallissa sivutöiden parissa. Hommasta alkoi tulla myös rahaa, joten Kim alkoi miettiä tilojen laajentamista. Tässä vaiheessa siirrettiin huoltotoiminnat isompaan halliin.

”On tärkeää, että asiakkaasta välitetään”

Kimillä on 13 vuoden kokemus automekaanikon työstä isoista merkkiliikkeistä. Omaan yritykseensä hän on halunnut tuoda parhaat opit muualta ja tehdä asiat vielä vähän paremmin.

”Vahvuuteni on ammattiylpeys. Minulle tulee hyvä tunne siitä, että saan asiakkaan auton kuntoon.”


Kim Väilä ottaa itse asiakkaan auton vastaan ja myös luovuttaa sen. Hän on aina mukana koko huoltoprosessin ajan. Asiakaspalvelu on erittäin tärkeässä roolissa Kiment Autohuollon toiminnassa.

”Autokorjaamoissa asiakasta ei voida läheskään aina palvella silloin, kun asiakas sitä haluaisi. Minulle on tärkeää, että ymmärrän asiakkaan tarpeen.”


Tämä tarkoittaa käytännössä, että yhteyttä ottava asiakas voi tuoda autonsa paikan päälle heti tarkistettavaksi. Jos vian syy ei löydy heti, autolle varataan huoltoaika.

”On tärkeää, että asiakkaasta välitetään. Jos asiakas soittaa ja kertoo, että vikavalo palaa, on tärkeää että asiakasta kuunnellaan ja saa apua pikaisesti.